Marijesien historian gernikar askoren historia pertsonala daukagu. Historiaren harian partaideak izan diranak esango leukie batez be tradizinoa mantenidutearren egin dabela. Horixe da behar bada akulurik handiena, urterik urte, menderik mende kantari asko kalera atara dabezana.
Kate luze horretan katebegi antzean talde txiki-handiak daukaguz, belaunaldiz belaunaldi trasmisinoa gorde izan dabenak, eta holantxik iraun dabe marijesiak gaur arte: gernikarron estimazinoa, identidade kontua, andrazkoen integrazinoaren era modelikoa, zentzu erlijiosoaren gorabehera,familien arteko gordailuak, emozinoak, antxinako tradizinoa dala eta beste asko dira saltsa horren osagaiak.
Artxiboaren barruko argazkietan erraz ikusten da txandakatze hori zelan jazo dan. Zuri-baltzetik kolore guztietara pasau gara, eta tartean andrazkoak parte-hartze handia ikusi leiteke. Mila de Obieta hasi zanetik – 1965 inguruan- beste asko ibili dira marijesietan gaur egun andrak eta gizonak erdiz erdi izan arte. Katebegiak: Florita Sardui, Rosa Artola, Pili Totorika, Evita Bidaguren, Anabel Ispizua, Maitena Olabarriaga, Belen Bartolome, Merce Fernandez,… eta beste asko be asko.
Zein da marijesien jatorria?
Orain arte dagoen dokumentazinoaren arabera, egia da Lezamizek 1699an argitaratutako kopletatik eta XIX. mende akabura arte ez dagoala beste dokumentazinorik. Bada zulo handia be handia. Ez dakigu urte horreetan zer dan gure marijesiena, ez dogulako orain arte inolako lekukotasunik aurkitu. Beste alde batetik badira beste “Gabon kanta” batzuk (Gandararena eta beste) baina ez daukie zer ikusirik gure marijesiekaz, ez bada gabon- sasoikoak dirala danak. Gabon kanta “eruditoak” esaten jake ( eta marijesiak, herrikoiak).
Dana dala, orain arte jatorria argitzeko sortu diran hipotesien artean bi dira nagusi (eta batak ez dau bestea kentzen):
Jose Antonio Arana Martija aditua ikerketarik eta gaur-gaurkoz artxiborik ederrenaren jabearen arabera, gure marijesiak Erdi Aroko Antzerkiaren haritik etorriko litzatekez, eta zehatzago esateko hurrengo mendeetan garatzen dan antzerki erlijiosotik: lehenago eleizearen barruan egiten zan antzerkia, eta gerora Eleizearen debekuen eraginez, eleizatik kanpora egiten hasi ziran. Bere ustez, marijesien jardueran badira oso teatralak diran elementuak: historia kontatzen da, melodien arabera historia-zati osagarriak diranak (1-Mundua sortu-Jesusen jaiotza, 2- Jaiotza eta Erregeen historia, eta 3-Artzainen bisita eta poza); eta batera hiru melodia dira (antxinako hiru akto edo arauen antzera), bederatziurrenean banatuta (1-4, 5-8, 9); bakarlaria aurretik doa, marijesien antzezpen antzera; ibilbidea beti hasiera-amaiera berekoa, leku batzuetan belauniko, besteetan ibilian; errondaren iraupena 90’, beti bat.
Dana dala, jatorria dala-eta, 1699an dokumentetan dira lehenengoz eta XIX. mendearen amaierara arte ez dago beste lekukorik. Eta izan leiteke XIX. mendean, lehenagoko testu bat (Lezamiz-Mexikokoa edo antzeko besteren bat) oinarritzat hartuta bertsogileren batek kopla zerrenda osoagoa egitea Bizkaiko lurretan zabaldu zana. Ez daukagu beste datu zehatzagorik baina egia da XIX. mendetik aurrera hasten dala, zeozelan esateko, marijesien gorakadea eta zabalkundea. Egileak nortzuk??? Zabaltzaileak nortzuk??? Batzuk eta besteak, eleizearen ingurutik kokatu beharko litzatekez: abadeak edo fraideak (frantziskotarrak), euren mendeko parrokietan edo herri-misinoetan beste herrietara joanda be bardin-bardin. Manuel Lekuonak dino Marijesiena Gabon kanta herrikoia dala eta kantatzeko ohitura hau Eleizatik sortu zala nonbait. Komenturen batetik nonbait. Eta horretan dino frantziskotarrak eta zehatzago Bermeoko Fraidetegi Frantziskotarretik “sortua ere ote dan degu guk susmo”. Eleiz-usainekoa: lehengo Gabon-ohitura ederra ederragotu eben. Gauza da segurutik XIX. mendean koplak eta euren doinuak zabaldu eta euren herrietan isolatuta moduan manteniduten dirala, lekuan lekuko aldaera (gaur Bizkaiko marijesiak-abenduak deitutakoak) sortu arte, letretan ez hainbeste, baina musika arloan benetako aldaerak sortu arte. Esaterako 1898an Lekeitioko aldaerea finkatuta dago eta urte gitxitara (Sebero Altubek jasotakoa) Gernikakoa be bai (horretarako urteak behar dira, belaunaldi bi edo hiru). Aldaera batzuk egonkortu egin ziran eta aurrera egin eben, beste batzuk, barriz, galdu, ahaztu edo batek daki zer.
Dana dala, gure kasuan, jatorria argi ez dagoan arren, garrantzitsuena da Marijesiak bizirik dagozala XXI. mendean, eta ondo bizirik, jakina. Ahozko literaturaren barruan herri-herrian kokatu beharreko emoitza da. Tradizinozkoa be bada. Eta balada erlijiosoen artean kokatzekoa oraingoz dudan dagoana. Gaur arte Bizkaian bizirik iraun dabe. Eta gernikarrok ondo estimeta, ganera!